Get More Information and Catalog 09022341133   | AR | FA

کاربرد خانه هوشمند چیست؟

Blog

کاربرد خانه هوشمند

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که وقتی از خانه بیرون می‌آیید یا برای مدتی به سفر می‌روید، از اتفاقاتی که ممکن است در خانه بیفتد و شما از آن‌ها بی‌خبرید،‌ دچار نگرانی شوید. تردیدهایی چون زیر گاز را خاموش کردم؟ دزدگیر را فعال کردم؟ بچهها در خانه مشغول انجام تکالیف هستند یا دارند تلویزیون تماشا می‌کنند؟ ممکن است آرامشی را که قصد داشتید در سفر به دست آورید، از شما بگیرند.

خانه هوشمند به تمام این نگرانی‌ها با یک نگاه سریع به گوشی هوشمند یا تبلت پایان می‌دهد. می‌توان دستگاه‌ها و لوازم خانگی را طوری به هم متصل کرد تا بتوانند با یکدیگر و با شما در ارتباط باشند، حتی اگر صدها کیلومتر با خانه فاصله داشته باشید.

هر دستگاهی که از برق استفاده می‌کند، می‌تواند به شبکه‌ی خانگی وصل شده و تحت فرمان شما باشد. این فرمان چه صوتی باشد، چه کنترل از راه دور یا فشار دادن دکمه‎‌ای در اپلیکیشن گوشی یا تبلت،‌ خانه به آن واکنش نشان می‌دهد. اکثر وسایلی هم که به شبکه‌ی هوشمند خانگی متصل می‌شوند، به روشنایی، امنیت، سرگرمی و تنظیم دمای اتاق مربوط می‌شوند.

شاید عبارت خانه هوشمند شما را یاد فیلمی بسیار قدیمی با همین نام (Smart House) بیندازد که در آن اعضای یک خانواده‌ی سه‌نفره در مسابقه‌ای برنده‌ی خانه‌ای می‌شوند که توسط دستیاری مجازی به نام PAT (مخفف Personal Applied Technology به‌معنی تکنولوژی کاربردی شخصی)‌ اداره می‌شود. یا شاید خانه‌ی تئودور توامبلی در فیلم Her را تصور کنید که سیستم روشنایی آن خودکار و دارای حسگر حرکتی است. خانه‌ای که تئودور عاشق سیستم عامل کامپیوترش می‌شود و می‌تواند با شخصیت بازی واقعیت مجازی که به شکل هولوگرام در خانه‌ی او حرکت می‌کند، خیلی راحت گفت‌وگو کند.

بیش از ۱۷۵ میلیون خانه هوشمند در دنیا وجود دارد

اما کاربرد خانه هوشمند مدت‌ها است پا را از وادی تخیل بیرون گذاشته است. اگر خانه هوشمند میلیاردرهایی چون بیل گیتس را کنار بگذاریم که برای ساخت آن نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است، می‌توان جلوه‌هایی از این تکنولوژی شگفت‌انگیز را در خانه‌های بسیاری در سراسر دنیا مشاهده کرد. در حال حاضر، بیش از ۱۷۵ میلیون خانه هوشمند در دنیا وجود دارد و پیش‌بینی ‌شده است نرخ رشد مرکب سالانه‌ی این بازار از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ با رشد ۲۵ درصدی روبه‌رو شود.

مفهومی که زمانی فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی وجود داشت، حالا به مد روز تبدیل شده است و به‌جای استارتاپ‌ها، حالا شرکت‌های تکنولوژی مطرحی چون آمازون و گوگل به این صنعت روی آورده و آن را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

علت همه‌گیری خانه‌های هوشمند هم پیشرفت چشمگیری است که در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها صورت گرفته است. این کامپیوترهای سبک و قابل‌حمل را می‌توان همه جا یافت و اتصال دائمی آن‌ها به اینترنت به این معنی است که می‌توانند دستگاه‌های الکترونیکی بسیاری را کنترل کنند.

همه چیز با تخیل شروع شد و با اینترنت اشیا (IoT) به اوج خود رسید. در بستر اینترنت اشیا، محصولات بسیاری به یکدیگر متصل شده‌اند و این مجموعه هر روز بزرگ‌تر و بهتر می‌شود. تمام وسایل الکترونیکی موجود در خانه می‌توانند در خدمت این انقلاب فناوری قرار بگیرند و زندگی بشر را چنان دستخوش تغییر کنند که با چند دهه‌ی پیش، به هیچ وجه قابل مقایسه نباشد.

اگر می‌خواهید درباره‌ی کاربرد خانه هوشمند، اجزای کلیدی آن، مزایا و معایب و آینده‌ی این تکنولوژی بیشتر بدانید، با سلسله مقاله های این سایت همراه شوید.

 

پینوشت: منبع سایت زومیت