Get More Information and Catalog 09022341133   | AR | FA

مزایای شیشه هوشمند در مراکز درمانی

Blog

از مزایای شیشه هوشمند در مراکز درمانی: روند بهبود بیماران را ارتقاء می دهد

اگرچه مراکزی مانند هتل های لوکس و دارای تکنولوژی پیشرفته می توانند اولین مکان هایی باشند که هنگام فکر‌ کردن ‌به کابردهای شیشه های هوشمند به ذهن خطور کنند، ولی حقیقت اینست که کاربردهای عملیاتی بسیاری، اگر مبالغه نکرده باشیم، برای شیشه های هوشمند وجود دارند. بعنوان مثال استفاده از شیشه های هوشمند در مراکز بهداشتی درمانی که بدنبال ارتقاء جایگاه خود و ارتقاء مراقبت از بیماران هستند، ضمن اینکه یک محیط شادتر و سالم تر خلق می کنند، آن را به یک گزینه ایده آل مبدل‌ می سازد.

امروزه، مراکز درمانی بیشتر با درنظرگرفتن ایجاد فضایی برای ارائه هر چه بهتر و سریعتر خدمات طراحی میشوند. طراحی مبتنی بر مشاهده (Evidence Based Design)، یا EBD، فرآیندی از ساخت یک ساختمان براساس پژوهش علمی است. این امر به طور خاص زمانی در پزشکی اهمیت می یابد که پژوهش ها نشان داده است، طراحی داخلی اماکن پزشکی بطور مستقیم می تواند بر وضعیت بیمارن تاثیر بگذارد.

EBD و مطالعات پزشکی نشان می دهند که سلامت بیمار و روند بهبودی وی مستقیما به ساختار درمان مرتبط‌ است، و بهبودی سریع تر تاثیر پذیر از موارد زیر است:

  • فضای مجزا برای بیماران
  • کاهش صداهای آزار دهنده
  • بهره وری از نور طبیعی
  • دسترسی بهتر برای ارائه خدمات سریعتر

شیشه های هوشمند، نقش بنیادینی در طراحی اتاق، عایق بندی صدا، و دسترسی به نور طبیعی دارند. شیشه هوشمند به طراحان مراکز پزشکی کمک‌ می کند علاوه بر ایجاد فضایی که نیاز بیماران را مدنظر قرار می دهد، نیازهای ارائه کنندگان خدمات، مانند پرستاران و پزشکان را نیز تامین کند.

داشتن یک فضای خصوصی برای بهبود و کاهش استرس، امکان استراحت بهتر و پشتیبانی از حس امنیت را فراهم می کند. استفاده از پارتیشن های شیشه ای هوشمند برای تقسیم بندی فضاها و ساخت اتاق‌های خصوصی کمک کرده و در عین حال در حالت شفاف شیشه های هوشمند، یک فضای شفاف قابل کنترل را برای بررسی وضعیت بیماران بخش اختصاص می‌دهد. شیشه های هوشمند، به جای استفاده از پرده های پارچه ای برای ایجاد یک فضای خصوصی، برای زمانیکه بیمار می‌خواهد به استراحت بپردازد یا برای پرسنل درمانی درطول زمان استراحت، با زدن یک کلید حریم خصوصی را ایجاد‌ می‌کنند.

بهترین راهکار برای ایجاد حریم خصوصی

شیشه های هوشمند حریم خصوصی بیمار را نیز ارتقاء می دهند، که می تواند منجربه بیماران شادتر و اقامت راحت تر شود، و این می تواند به روند بهبودی کمک کند. پنل های شیشه ای هوشمند به ‌نور اجازه می دهند هنگامی که نور مورد نیاز است آزادانه در اتاق جریان داشته باشد اما زمانی که حریم خصوصی طلب شود بتواند کم و زیاد شود، در حالیکه نور در پرده ها و کرکره های سنتی به سادگی توزیع‌ نمی گردد. مهمتر از آن، پنل های شیشه ای هوشمند هنگام مورد مقایسه قرارگرفتن با پارتیشن های سنتی، به مراتب شرایط بهتری را از لحاظ عایق کردن صدا ارائه می دهند، که خوابیدن، استراحت کردن، و در نتیجه التیام یافتن را برای بیماران آسانتر‌ می‌کند.

استفاده از پرده های پارچه ای در مراکز مراقبت پزشکی برای ارائه حریم خصوصی به بیماران در بسیاری از مراکز به کار گرفته ‌شده‌اند، اما بر اساس تحقیقاتی که توسط مرکز پزشکی دانشگاه میشیگان انجام شده است، پرده های متعلق به پارتیشن های اتاق بیمارستان ها میزبان جرم‌های مقاوم به دارو هستند که می توانند درکنار بیمار کشف نشده زنده بمانند، و همزمان تا ماه ها جان سالم به در ببرند.

نتایج این بررسی نشان داد که تا ۲۸٪ از پرده های نمونه گیری شده در شش مرکز مراقبت پزشکی برجسته در میشیگان حاوی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک های قوی بودند. این محققان همچنین دریافتند که این باکتری ها صرفا در پرده ها زندگی نمی کنند، آنها مسئول گسترش بیماری برای بیمارانی هستند، که بسیاری از آنها دارای سیستم های ایمنی آسیب پذیرند. همچنین برای نگهداری از پرده ها و زدودن جرم از روی آن، پارتیشن های پرده ای بین بیماران می بایست برداشته و شسته‌ شوند، که این کار زمان زیادی از منابع انسانی را به خود اختصاص می دهد.

مزایای شیشه هوشمند در مراکز درمانی

ایمن و استریل

تلفیق شیشه های هوشمند در بیمارستان ها به آنها امکان می دهد تا مصرف پرده‌ها، کرکره ها، و پارتیشن های پارچه ای را به برای ایجاد حریم خصوصی بیماران متوقف کنند. برخلاف پرده‌ها و پارتیشن ها، که می توانند باکتری و ویروس ها را به دام بیاندازند، نگهداری و تمیز کردن شیشه های هوشمند، آسان است. در حقیقت، یک بررسی توسط مرکز پزشکی امورات رزمندگان کلِوِلند دریافت که ۴۲٪ از پرده‌های حریم خصوصی حاوی VRE بودند، که می تواند موجب عفونت شود و ۲۲٪ دارای MRSA بودند، که می‌تواند منجر به استاف، پنومونیا و سایر عفونت ها شود.

علاوه بر عفونت های ذکر شده، پرده ها و کرکره ها می توانند انتقال این جرم ها را تسهیل ‌بخشند، مانند فردی ‌که کرکره های آلوده در یک اتاقی را لمس می کند و در سراسر بیمارستان برای درمان بیماران جابجا می شود. استفاده از شیشه هوشمند بجای پارتیشن های سنتی امکان نظافت آسان‌تر، سریع، ارزانتر و منظم تر را فراهم ‌می‌سازد. از آنجاییکه سطح برشی شیشه برآمدگی یا شکافی ندارد تا جرم ها در آنجا مخفی شوند، بدون نیاز به جابجایی یا درآوردن و جا زدن مجدد، براحتی امکان تمیز و استریل کردن آنها وجود دارد.

کاهش سر و صدا

تحقیقات نشان داده است که سر و صدا نقشی منفی در روند بهبودی بیماران ایفا می کند. کاهش سر و صدا در نواحی مراقبت از بیمار به روند بهبودی کمک کرده و در تسهیل بهبودی های سریع تر بیماران یاری می رساند. سر و صدا استرس ایجاد می کند (فشار خون بالارفته) و خوابیدن را دشوار می سازد، که هر دو برای یک بهبودی سریع مضر هستند. شیشه های هوشمند آکوستیک، با کاهش سر  وصدا به‌ میزان ‌قابل‌ توجه، فضای آرامش بخشی را برای  بیماران فراهم میسازد.

قدرت شفابخشی خورشید

مدت بسیاری است که تاثیرات مثبت نور طبیعی برای سلامت بیشتر اثبات شده است و به سختی قابل مناقشه است. در تحقیقی که طی ۱۵ سال در مراکز مراقبت پزشکی گوناگون انجام شد، نتایج نشان داد بیمارانی که تخت آنها نزدیک به پنجره با نور طبیعی قرار دارد، در مقایسه با افرادی که چنین نبودند، مدت کمتری در این مراکز بستری بوده اند. پنجره های اتاق بیماران به نور طبیعی امکان پر شدن در فضا را می دهد، و پارتیشن های شیشه‌ای به نور اجازه می دهد تا فراتر از اطراف تخت ها و تا راهروها انتقال یابد. اما زمانی که یک بیمار قصد خوابیدن دارد، یا خورشید بسیار درخشان است، شیشه هوشمند راه‌ حلی ویژه ارائه می کند که استریل بوده و تمیز کردن آن آسان است، و نیاز به وجود باکتری هایی که در پرده های پارچه زندگی می کنند را از بین می برد.

مراکز مراقبت پزشکی در طراحی خود با تلفیق شیشه های هوشمند می توانند فضاهای درخشانتری را خلق کنند و به نور خورشید اجازه دهند تا عمیق تر در ساختمان نفوذ کند، و از قدرت شفابخشی خورشید به نحو احسن استفاده کنند. علاوه بر بیماران سالم تر، بیمارستان ها می توانند از خورشید برای کاهش هزینه ها بهره ‌جویند، چرا که تحقیقات بی شماری ثابت کرده اند که روشناسی روز می تواند متوسط طول اقامت در بیمارستان را کاهش دهد، که منجر به بهبود سریع تر پس از عمل می شود، و نیاز به تسکین درد را کاهش ‌می‌دهد.

  • دسترسی بهتر برای ارائه خدمات سریعتر

در بسیاری از اتاق های اورژانس، فضا می بایست کاملا سیال و باز باقی مانده برای اینکه تاحد امکان پویا باقی ‌بمانند. دیوارهای گچی، توانایی پزشکان و پرستاران در جابجا شدن اطراف بیمار را محدود خواهند ‌ساخت که می تواند جان آنها را به مخاطره اندازد.

بدین منظور، بسیاری از طراحان مراکز پزشکی که در نحوه تاثیرگذاری طراحی یک بیمارستان بر نتایج سلامت واقف هستند، به طور فزاینده ای درحال انتخاب راه حل هایی مانند شیشه های هوشمند به جای استفاد از کرکره و پرده های سنتی برا تقسیم بندی فضا می باشند.